Ik geloof in een toekomst met gezondheid als verdienmodel, in plaats van ziekte en herstel.

Naomi Jansen

Over De Voedselapotheek

De Voedselapotheek is opgericht door ontwerper Naomi Jansen (1989). Nadat zij haar diploma behaalde aan de Design Academy in Eindhoven, zag ze hoe design thinking kan worden ingezet om de samenleving gezonder te maken. Met een ‘trial and error’-mentaliteit en door samen te werken met de doelgroep, ontwikkelt ze vanuit de Voedselapotheek mee aan baanbrekende initiatieven.

Wat is de missie van de Voedselapotheek?

Ik geloof in een toekomst met gezondheid als verdienmodel, in plaats van ziekte en herstel. Onze huidige maatschappij is zo ingericht dat er geld wordt verdiend aan zieke mensen. Mijn belangrijkste uitdaging is een maatschappij te creëren waarin we investeren in onze gezondheid, waar we voeding preventief inzetten om gezond te blijven. Als ontwerper lever ik daar een bijdrage aan door vernieuwende concepten te ontwikkelen, die gezond gedrag stimuleren en mensen bewustmaken van het belang van gezond eten.

Hoe ga je te werk?

Een nieuw concept begint voor mij steevast bij verwondering, gevolgd door de overtuiging dat het anders kan. ‘Waarom krijgen zwangere vrouwen vooral te horen wat ze níet mogen eten?’ ‘Waarom krijgen alle patiënten in het ziekenhuis hetzelfde te eten, terwijl hun behandeling wel persoonlijk is afgestemd?’ Als ontwerper en buitenstaander kan ik naïeve vragen stellen, ik kijk met een andere blik en zoek een positieve insteek. Het is voor mij de kunst om mijn ideeën zo uit te werken, dat ze in één oogopslag duidelijk zijn en dat ze mensen raken.

Waarom de combinatie van design, voeding en gezondheid?

Ik zie het als mijn taak nieuwe verbindingen te leggen en kennis begrijpelijk te maken voor een brede doelgroep. Op een leuke manier en zonder met het vingertje te wijzen. Daarom ontwikkel ik goed onderbouwde, visuele concepten om mensen zelf te laten nadenken over gezonde voeding. Dát is mijn roeping, die verandering wil ik op gang brengen.

Wat betekent de naam Voedselapotheek voor jou?

De apotheek is van oudsher een plek waar je naartoe ging om spullen te halen voor je gezondheid. Vroeger waren dat voedingsmiddelen, kruiden en adviezen – tegenwoordig voornamelijk pillen. Met het toenemende aantal welvaartsziekten is het tijd voor actie. Voorkomen is immers beter dan genezen. Door de kennis en kracht van de zorg- en foodsector te koppelen aan ziektepreventie, creëren we samen een gezond voedsellandschap.

Samenwerking is de basis van de Voedselapotheek.
Maak kennis met ons team van specialisten.

Gôkky Zeinstra

Projectcoördinator Iresearch
Mijn drijfveer is samenwerken aan een gezonder en gelukkiger Nederland. Wanneer ieders kennis en ervaring in een samenwerking wordt benut en dit leidt tot een concreet gezond initiatief, dan geeft mij dit veel energie! Dit gebeurt ook bij de Voedselapotheek waardoor ik hier met veel enthousiasme aan de slag ga als projectcoördinator.

Sharda ten Wolde

Business strateeg
Met plezier draag ik bij aan de impact die de initiatieven van de Voedselapotheek maken, waardoor er nog meer mensen gestimuleerd en geprikkeld worden gezonde(re) keuzes te maken. Mijn commerciële kennis en ervaring in combinatie met liefde voor echt eten verbind ik graag aan de Voedselapotheek.

Esther Horsten

Communicatie-adviseur - regelraak
Gezonde keuzes maken is van levensbelang. Maar hoe stimuleer je die gezonde keuzes? De Voedselapotheek weet maar al te goed dat een belerende vinger niet werkt. Samenwerking en creativiteit, dat werkt wél. En dat is de kracht van de Voedselapotheek als aanjager, verbinder en vernieuwer. Daarom denk ik met veel plezier mee op het  gebied van tekst en communicatie.

Michelle van Iersel

Stagiair - WUR, Master Communication Health & Life sciences
Vanuit mijn studie bekijk ik gezondheid en welzijn vanuit meerdere invalshoeken en houd ik graag rekening met iemand zijn persoonlijke verhaal. Ik zie het als een uitdaging om het plezier wat mensen samen aan lekker eten beleven te verweven met de voordelen van gezonde voeding. In mijn stage bij de Voedselapotheek hoop ik door participatief onderzoek, samen met de doelgroep, oplossingen te kunnen bedenken om gezond eten bereikbaar te maken voor iedereen.

Publicaties

  • Voedselmuseum ’n Wilde Keuze Almere 2021
  • Column Distrifood 2021
  • Column Diabetes Pro Magazine 2021
  • Algemeen Dagblad 2021
  • Nederlands Tijdschrift Voeding en Diëtetiek 2021
  • Future Food Expo Nemo Amsterdam 2019
  • Ledenmagazine Rabobank 2019
  • Bank in Beeld Rabobank Magazine 2018
  • Eet beter in 28 dagen – Tamara de Weijer 2018
  • Food Inspiration Magazine 2018
  • Venetië Food Design Week 2018
  • Designbeurs Milaan 2018
  • Dutch Design Week Chronic Health + Embassy of Food 2017
  • BNR Nieuwsradio 2017
  • Consumentenbond 2017
  • Eindhovens Dagblad 2017
  • Linda Magazine 2017
  • Omroep Brabant 2017
  • Fijn Magazine Zorgboog 2017
  • Uitnodiging Tweede Kamer Den Haag 2017
  • VPRO Talkshow 2016
  • Algemeen Dagblad 2016
  • Dutch Designers Magazine 2016
  • Graduation Show Design Academy Eindhoven 2016

Prijzen

  • Opgenomen in Food100 lijst met voedselveranderaars 2018 + 2021
  • Nominatie Rabobank Duurzame Innovatieprijs 2018
  • Bijzondere vermelding Albert Heijn Product Pitch 2017
  • Connect-ring Award Design Academy Eindhoven 2016
  • The Best Of Dutch Design Week 2016

Weten wat de Voedselapotheek voor jou kan betekenen?