ROC Amersfoort

Gezonde voedselomgeving

Dagelijks komen er zo’n 1500 scholieren in hun pauze bij de lokale supermarkt om ongezonde snacks te kopen. In een onderzoek met 66 scholieren achterhaalde de Voedselapotheek wat zij voornamelijk kopen: frikandelbroodjes en energiedrank waren het meest populair.

We stuurden studenten van het ROC media college, opleiding art & design op pad met de vraag: Wat valt je op op de route van school naar het winkelcentrum? We vroegen hen de omgeving te verkennen en in gesprek te gaan met de doelgroep over het thema gezond eten. De ontwerpvraag luidde namelijk: Hoe kan de omgeving – de route tussen school en supermarkt – scholieren stimuleren om een gezondere voedingskeuze te maken. Vervolgens lieten we hen ideeën bedenken om met aanpassingen in de omgeving – ook wel nudges genoemd – scholieren te stimuleren een gezondere voedingskeuze te maken in het winkelcentrum. Ze ontwikkelden een concept, maakten een prototype en zijn dit vervolgens gaan testen met de doelgroep. In een pitch presenteerden ze hun concept aan gemeente Amersfoort. We gaan kijken welke van deze ideeën we ook daadwerkelijk kunnen gaan uitvoeren!

Deze opdracht is onderdeel van de wijkaanpak in Amersfoort Schothorst. Deze opdracht is ontstaan als vervolg op de gastlessen bij het ROC in 2021 en vanuit onze ambitie om studenten actief te betrekken in de aanpak.

Ik wil ook zo'n project starten!

Partners

Partners: ROC Amersfoort, docenten ROC media college, studenten opleiding art & design, studenten Hogeschool Utrecht minor voeding & ziektepreventie, scholieren GSG Guido, Gemeente Amersfoort

Meer van onze projecten

HAS green academy
Máxima Medisch Centrum en Trudo
Voedselapotheek
Brabants kernteam Medicijnresten uit Water, Provincie Noord-Brabant

Meer inspiratie?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.